Robotaksówki w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) planują, aby do 2040 r. co najmniej 25% podróży w Dubaju i Abu Zabi odbywało się pojazdami autonomicznymi (AV). Tysiące robotaksówek mają zrewolucjonizować transport, ale kosztem 30 000 cudzoziemców, głównie z Azji Południowej, którzy pracują jako kierowcy. Firmy takie jak WeRide, Baidu, Uber i Pony.ai już testują AV w regionie, a państwo wspiera je poprzez inwestycje i ulgi regulacyjne. W 2024 r. Uber rozpoczął współpracę z WeRide, a TXAI działa jako pierwszy regionalny operator AV. Eksperci ostrzegają, że plany stworzenia nawet 50 000 nowych miejsc pracy w przemyśle AV nie zrekompensują skali utraty tradycyjnych zawodów. Cudzoziemcy, często bez wykształcenia i znajomości języka angielskiego, nie są gotowi na automatyzację. Nowe zawody takie jak technicy, operatorzy zdalni czy inspektorzy bezpieczeństwa powstają, ale w ograniczonej liczbie. Zmiana ta niesie ryzyko marginalizacji tysięcy pracowników, dla których ZEA były dotąd szansą na lepsze życie.