PL | EN

Ciemna strona czekolady dubajskiej, matchy i komosy ryżowej

Moda na luksusową czekoladę z Dubaju, herbatę matchę i komosę ryżową (quinoa) ma ciemną stronę – niszczy środowisko i destabilizuje rynki producentów. Popularność czekolady z pistacjowym kremem, wykreowanej przez influencerów, gwałtownie zwiększyła globalny popyt na pistacje. Na przykład areał pod uprawy w Hiszpanii wzrósł pięciokrotnie. Popyt prowadzi do nadmiernego nawadniania (ponad 10 tys. litrów wody na 1 kg orzechów) i monokultur niszczących glebę. Podobnie eksplodował rynek matchy – od stycznia do sierpnia 2024 r. eksport do Niemiec wzrósł o 240% (w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r.), ceny w Japonii wzrosły trzykrotnie w ciągu roku, a drobni producenci nie nadążają za popytem. W Andach natomiast boom na komosę ryżową doprowadził do degradacji gleby i wzrostu cen, przez co lokalni mieszkańcy nie mogą kupić tego produktu. Eksperci apelują o różnicowanie upraw, rezygnację z monokultur i większą odpowiedzialność za skutki globalnych trendów żywieniowych – zarówno po stronie rolników, jak i promotorów modnych smaków.

Pozostałe wydania