AI w edukacji: obawy uczniów i studentów oraz decyzje Chin i USA
Badanie nad wpływem AI na edukację, oparte na ankiecie przeprowadzonej wśród 3,5 tys. przedstawicieli kadry akademickiej, dydaktycznej oraz uczniów i studentów w siedmiu państwach, wykazało, że 64% z nich martwi się wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji. Ich obawy podziela 50% nauczycieli i 41% pracowników uczelni wyższych. Największe zagrożenia związane z AI to – dla nauczycieli i osób uczących się – nadmierne poleganie na technologii i potencjalna utrata umiejętności krytycznego myślenia. Główne zagrożenia dla kadry akademickiej to naruszenie prywatności danych i bezpieczeństwa. Według 95% ankietowanych AI w edukacji jest niewłaściwie wykorzystywana.
Chińskie władze poinformowały, że zintegrują aplikacje sztucznej inteligencji z działaniami dydaktycznymi, podręcznikami i programem nauczania w szkołach, aby przeprowadzić gruntowną reformę edukacji. Decyzja ta dotyczy podstawowego, średniego i wyższego poziomu nauczania, wpisując się w dążenia Chin do pobudzenia innowacyjności gospodarki i znalezienia nowych źródeł wzrostu ekonomicznego. Zdaniem tamtejszego Ministerstwa Edukacji korzystanie z AI w szkołach pomoże uczniom rozwijać m.in. niezależne myślenie, umiejętność rozwiązywania problemów, komunikację i współpracę, a zajęcia będą bardziej ambitne i innowacyjne.
Amerykański system edukacji poszukuje sposobów na przeciwdziałanie ograniczonemu wsparciu federalnemu za pomocą sztucznej inteligencji. Nauczyciele i uczniowie korzystają z narzędzi AI, zwłaszcza w przypadku korepetycji, zajęć pozalekcyjnych i programów edukacji specjalnej, które decyzją administracji prezydenta Donalda Trumpa mogą zostać pozbawione finansowania.