PL | EN

Siła mediów społecznościowych i influencerów w dostarczaniu informacji

Digital News Report 2025 pokazuje spadek zaufania do tradycyjnych mediów i rosnącą rolę mediów społecznościowych oraz influencerów w dostarczaniu informacji, zwłaszcza młodym odbiorcom. Rośnie popularność wideo i podcastów, a AI staje się nowym źródłem newsów, choć budzi obawy o jakość i wiarygodność. Dane z 20 bogatych państw wskazują, że zainteresowanie płatnymi treściami online pozostaje niskie (18%), a zaufanie do mediów utrzymuje się na poziomie 40%. Wzrost dezinformacji budzi powszechny niepokój, zwłaszcza w USA i Afryce.

Większość Amerykanów czerpie informacje z mediów społecznościowych – wynika z raportu Reuters Institute. 54% korzysta z platform takich jak Facebook, YouTube czy TikTok, podczas gdy telewizję wybiera 50%, a strony internetowe 48% badanych. Zmianę wzmacniają młodzi użytkownicy. Ważną rolę odgrywają influencerzy, np. Joe Rogan, którego śledzi ponad 20% badanych.

Izrael wprowadził nowe ograniczenia dla mediów relacjonujących konflikt z Iranem. Cenzor wojskowy zakazał publikacji szczegółów o uderzeniach irańskich, lokalizacjach ataków, działaniach obrony czy materiałów z mediów społecznościowych bez zatwierdzenia. Zakazane jest też filmowanie celów trafień i użycia dronów. Izraelskie prawo już wcześniej cenzurowało teksty dotyczące bezpieczeństwa. Według Reporterów bez Granic Izrael zajmuje 112. miejsce na świecie pod względem wolności prasy i plasuje się za m.in. Haiti i Sudanem Południowym.

Pozostałe wydania