Chiny liderem transformacji motoryzacyjnej
Pojazdy elektryczne (EV) stały się w Chinach codziennością dzięki długoterminowej strategii państwowej, ogromnym subsydiom i silnej infrastrukturze. Rząd zainwestował ponad 230 mld dol. od 2009 r., wspierając producentów, konsumentów i rozwój sieci ładowania. Firmy jak BYD i XPeng oferują nowoczesne, tanie auta, często z zaawansowanymi funkcjami. Dla wielu Chińczyków EV to sposób na oszczędność, a nie luksus. Mimo obaw Zachodu o bezpieczeństwo, ChRL jest liderem transformacji motoryzacyjnej.
Chiny promują myśliwiec J‑35A jako alternatywę dla F‑35 wśród państw wykluczonych z zakupów amerykańskiego sprzętu, jak Arabia Saudyjska. J‑35A, pokazany pierwszy raz za granicą na Paris Air Show 2025, ma przyciągnąć klientów z Bliskiego Wschodu i Azji. Oferowany m.in. Pakistanowi, stanowi element chińskiej strategii ekspansji zbrojeniowej. Saudyjczycy, sfrustrowani ograniczeniami USA i obawami o bezpieczeństwo technologiczne, mogą traktować chiński samolot jako środek nacisku i element równoważenia wpływów USA i Chin.
Stany Zjednoczone od dekad ignorowały swoje uzależnienie od Chin w zakresie metali ziem rzadkich, mimo ostrzeżeń i wcześniejszych kryzysów. Choć pierwiastki te są kluczowe dla nowoczesnych technologii, ich przetwarzanie jest trudne i opanowane głównie przez Chiny, które zdominowały sektor dzięki zaawansowanej technologii i edukacji.